Ana içeriğe atla

Gemi degerlemesinde Dikkat Edilecek Hususlar

 Gemi Degerlemesinde Dikkat Edilecek Hususlar

Her türlü deniz taşıtı, yolcu gemisi, tanker, yük gemisi, balıkçı teknesi, kimyasal tanker vb.gemi değerlemesi, deniz taşımacılığı finansmanı ve gemi inşaatı endüstrilerinde gemiye finansal kaynak sağlama, satınalma işlemleri, spk kapsamında borsaya açılma işlemleri  kapsamında önemli bir rol oynar. Firma olarak hazırladığımız deniz taşıtı değerleme raporları 2. el satış, satın alma, bankalar  ve leasing kuruluşlarının finansman, deniz sigortası ve hasar tespiti, özellikle tersanelerin vergi ve yatırım kararları gibi çeşitli amaçlar için  hazırlanmaktadır. SPK lisanslı makine değerleme uzmanları tarafından hazırlanmakta olan gemi degerleme raporları uluslararası geçerliliğe sahiptir. 

Deniz taşıtları değerlemesinde büyüklü küçüklü birçok rapor hazırlanmış olup yelkenli tekne, balıkçı teknesi, sürat teknesi, motoryat, gezi gemisi, yolcu gemisi, petrol tankeri, kimyasal tanker, katamaran, tekne degerlemesi ve romork gibi deniz taşıtların degerleme raporu hazırlanmıştır.

Deniz taşıtı değerleme raporu hazırlanması aşamasında firmamız tarafından aşağıdaki faktörler dikkate alınır:

Deniz taşıtı Boyut: Deniz taşıtı boyutu, gemi değerlemesinde önemli bir faktördür. Daha büyük tonajlı gemiler gerek inşai maliyetleri gerekse kullanım alanları dikkate alındığında daha yüksek değere sahiptirler.

Gemi Yaş ve Kullanım Ömrü: Deniz taşıtlarının yaşına ve kullanım ömrüne bağlı olarak değerleri uluslararası piyasalarda artabilir veya azalabilir. .

Navlun fiyatları: Navlun fiyatlarındaki uluslararası değişiklikler, deniz taşıtlarının 2. el fiyatlarında büyük etken olmaktadır. 

Deniz taşıtı Fiziksel Durum ve Bakım: Gemi ve ekipmanın fiziksel durumu, kondisyonu ve periyodik bakımlarının düzenli ve eksiksiz olarak yapılması deniz taşıtı değerlemesini etkiler. Bakımları düzenli olarak yapılan ve aktif olarak çalışan deniz taşıtları daha yüksek değere sahip olabilir.

Deniz taşıtında kullanılan Teknoloji : Deniz taşıtlarında seyir esnasında kullanılan ekipmanlarının maliyetleri yüksek tonajlı gemilerde daha az bir oran olmakla birlikte özellikle düşük tonajlı gemiler, özel nitelikli tekneler, yatlar gibi diğer gemilerde deniz taşıtı değerinde önemli bir rol oynamaktadır.

Piyasa Talebi ve Arz: Dünya Piyasalarındaki gemi arz ve talebi, değerlemesini etkiler. Özellikle sipariş verilen deniz taşıtlarının imalat sürelerinin uzunluğu göz önüne alındığında navlun fiyatlarına bağlı olarak devam etmekte olan yatırımlar gemi denize açılmadan yüksek fiyatlara el değiştirebilmektedir.  

Deniz taşıtı Değerleme yöntemleri arasında pazar yaklaşımı, gelir yaklaşımı ve maliyet yaklaşımı bulunmaktadır. Pazar yaklaşımı, ekspertize konu deniz taşıtları muadil taşıtların dünya piyasalarında gerçekleşmiş olan ve halihazırda satılık olan deniz taşıtları ile karşılaştırarak deniz taşıtlarının satış fiyatlarına ve pazar verilerine dayanarak değer belirler. Gelir yaklaşımında ise ekspertize konu deniz taşıtının gelecekte elde edeceği nakit akışlarına dayanarak değerini belirler. Maliyet yaklaşımında ise deniz taşıtının yeniden inşa edilme veya değiştirilme maliyetlerine dayanarak değerini belirler.

Değerleme sürecinde şu adımlar izlenir:

Saha ekspertizi: Deniz taşıtı yerine intikal edilerek, deniz taşıtı ile teknik özellikleri,  fiziksel özellikleri, yaş, performans, genel kondisyon durumu, yasal belgelerin eksiksiz ve tam olduğu ile ilgili veriler toplanır. toplanır.

Pazar Analizi: Muadil deniz taşıtlarının güncel satış verileri, pazar payları, talep ve arz analiz edilir.

Değerleme Yöntemi Seçimi: Deniz taşıtları özelliklerine göre piyasa, gelir veya maliyet yaklaşımı seçilir.

Değerleme Hesaplamaları: Seçilen yöntem kullanılarak değerleme hesaplamaları yapılır ve gemi/ekipman değeri belirlenir.

Rapor Hazırlama: Değerleme sonuçları ve analizler rapor haline getirilir. Rapor, satış, satın alma, finansman veya yatırım kararları için kullanılabilir.

Deniz taşıtları değerlemesi, birçok değişken ve analize dayanır. Deniz taşıtları değerinde, navlun fiyatları, geminin kondisyonu, yaşı, fiziksel durumu, tonajı, bakım durumu, boyutları, üretici/marka, teknoloji ve performans özellikleri, 2. el piyasasında bulunan talebi ve arz gibi faktörler göz önünde bulundurularak belirlenir. Değerleme sürecinde veri toplama, pazar analizi, değerleme yöntemi seçimi, teorik hesaplamalar ve spk formatında deniz taşıtı raporu hazırlama adımlarını içermektedir. Deniz taşıtı değerlemesi, gemilerin 2. el satış, satın alma, leasing kuruluşu finansman ve yatırım kararları için kullanılmaktadır.

Gemi değerleme raporu hazırlanması konusunda daha fazla bilgi almak için


Cengiz Makine Ekipman değerleme 


GSM : 0553 690 34 77


GSM : 0530 884 77 77






Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

makine degeri nasil hesaplanir

Makine değeri nasıl hesaplanır? Makine değerini belirlemek, makine sahibi ve potansiyel alıcı için önemli bir süreçtir. Makine değerlendirme ekspertize konu makinenin mevcut piyasa koşullarında ne kadar edeceğini anlamak için yapılan kapsamlı bir değerlendirme yapılması gerekmektedir. Genellikle değerlemesi yapılacak olan makine ekipmanın fiziksel özellikleri, yer aldığı konum, çevresindeki altyapı ve benzeri unsurlar göz önünde bulundurularak hesaplanmaktadır. Makine değeri hesaplaması  onun zaman içindeki kondisyonunu ve değerini objektif kriterlere dayanarak değerlendirmenize olanak tanımaktadır. Ayrıca özellikle 2. el makine alma süreci potansiyel alıcılar için önemli bir karardır. Bu süreçte 2. el makine ve iş makinesi alımında doğru bilgi ve adımların takip edilmesi, başarılı bir2. el iş makinesi satın alma sürecinin anahtarıdır. Makine Ekipman Değerini Belirleyen Faktörler Ekspertize konu makine ekipman değerini belirleyen birçok faktör bulunmaktadır. Bu faktörlerden bazılar...

Makine degerleme uzmanı nasıl olunur?

Makine Degerleme Uzmanı Nasıl Olunur Makine degerleme uzmanı olmak amacıyla araştırma yapanların en merak ettiği konulardan biri makine değerleme uzmanı olma koşullarıdır. Makine eksperi olmak için mevzuatta gerekli olan asgari koşulların yanında firmaların değerleme uzmanlarını istihdam etmek için bazı özel şartlarıda istedikleri bilinmektedir. Bu yazımızda spk lisanslı makine degerleme uzmanı olmak için gerekli olan minimum şartların yanında sektörün beklentilerini ve ne yapılması gerektiğini kısaca özetlemeye çalışacağız. İlk olarak değerleme uzmanı olmak için sermaye piyasası kurulunun ve mevzuatın talep ettiği şartları yerine getirmiş olmanız gerekmektedir. Bunlardan bazıları   Mahkemelerde “Alet ve Makine Değerleme” alt uzmanlık alanında bilirkişilik yapmak amacıyla başvurabilmek için üniversitelerin lisans eğitimi veren mühendislik fakültelerinin makine mühendisliği, endüstri veya işletme mühendisliği bölümlerinden mezun olup SPK değerleme lisansına sahip olanlar da bi...

Kalyon PV tahmin edilen ve gerçekleşen bilanço rakamları analizi

     Kalyon PV tahmin edilen ve gerçekleşen bilanço rakamlarınını açıklanması ile birlikte analizini yapmak gerekliliği ortaya çıktı. Bilindiği üzere SPK, halka açılan firmalar için değerleme raporları istemekte ve bu raporlarda gelecek projeksiyonlar için bazı varsayımlarda bulunulmakta. Hesaplamalarda kullanılan buvarsayımlar büyük önem arz etmekte vşirketin dolayısıyla halka arz edilecek hissenin fiyatını doğrudan etkilemektedir. Kalyon PV güneş santralleri il ilgili olarak Halka Arz Fiyatının Belirlenmesinde Esas Alınan Varsayımlara İlişkin Değerlendirme Raporu hakkında analiz yapılması gerekmektedir. Aşağıdaki tablo, 2025 yılı 1. çeyrek için öngörülen ve gerçekleşen temel finansal göstergelerin karşılaştırmasını sunmaktadır: Burada hesaplamalarda kullanılan varsayımlar ile ulaşılan sonuçlar ile gerçekleşen değerler arasında %36 lık birsapma olduğu görünmektedir. Her nekadar sonuçlar 1. çeyrek için olmakla birlikte sapmanın bu kadar yüksekkolmasının analiz ve varsayım...